Suasana sunyi di perpustakaan awam di pagi itu membuatkan mata
CikYong terlelap seketika. Keadaan dingin daripada pendingin hawa turut
menyumbang kepada beratnya mata CikYong. Bagi mengelakkan daripada CikYong
terus terlena dibuai mimpi, CikYong perlu bangun dari kerusi yang telah lama
didudukinya. CikYog melangkah ke troli buku bersebelahan kaunter perpustakawan.
Satu per satu buku di troli dibelek-belek. CikYong mencari-cari
buku yang menarik perhatian CikYong.
"Hah! Macam menarik jer buku ni.."
CikYong mencapai buku berjudul "Global Dream Ride (Siri
4)". Kelihatan illustrasi muka hadapannya memaparkan gambar seorang
penunggang motosikal di hadapan Menara Eiffel Paris. Tangan CikYong pantas
membalikkan buku itu, untuk membaca sinopsis buku di muka belakang buku
tersebut.
"Oh! Lady biker rupanya."
CikYong tahu CikYong perlu meminjam buku tersebut. CikYong ingin
mengetahui lebih lanjut kisah lady biker ini.
Membaca kisah lady biker ini membuatkan CikYong teringat kepada
salah satu hobi CikYong yang telah lama CikYong tinggal.
CikYong tidak pasti bila sebenarnya CikYong mula berminat dengan
motosikal. Mungkin ianya bermula ketika CikYong di bangku sekolah menengah.
Pengalaman pertama CikYong menunggang motosikal ialah ketika salah satu cuti
sekolah. CikYong belajar sendiri menggunakan motosikal ayah. Kali pertama,
CikYong terbabas ke dalam semak, disebabkan tidak tahu bagaimana untuk menekan
brek. CikYong hanya tahu memulas throttle, tetapi lupa untuk bertanya bagaimana
untuk menekan brek.
Setelah CikYong pandai menunggang, mulalah CikYong berani
memboncengkan orang. Kakak CikYong membonceng di belakang. Throttle CikYong
pulas lebih sedikit, terasa seronok apabila motosikal mula meluncur laju. Di
hadapan kelihatan selekoh. Kelajuan tidak dikurangkan. CikYong yakin boleh
mengawal pergerakan motosikal ketika membelok nanti. Tanpa CikYong sedar, di
atas jalan tanah di dalam estet itu, berkumpulnya pasir betul-betul di bahagian
selekoh.
Maka malang tidak berbau. Tayar motosikal C70 itu, tidak dapat membelok
dengan baik di atas pasir. Motosikal hilang kawalan. Tersembam CikYong ke atas
jalan tanah. Dalam keadaan panik, tangan CikYong masih memegang throttle, ianya
terlebih pulas. Kedudukan tayar yang telah terbaring itu, menyebabkan kaki
kanan CikYong termasuk ke celah jejari roda. Roda masih berputar. CikYong
seperti tidak terasa apa-apa pada kaki seolah-olah kaki telah tercabut.
Sepintas otak CikYong dapat memahami situasi. Tangan dilepas dari throttle.
Pusingan roda mula berkurangan. Kelihatan merah kaki kanan yang penuh disaluti
darah. Terdapat luka besar di bahagian atas kaki kanan. Hampir enam bulan
CikYong tidak dapat memakai kasut sekolah.
Bak kata orang, naik motor tak sah kalau tak pernah jatuh.
Begitu jugalah kehidupan, dalam mengharungi kehidupan, akan ada
kesilapan dilakukan. Perlu belajar dari kesilapan dan teruskan kehidupan.
Tetapi jangan sampai kesilapan sama berulang kali terjadi. Itu namanya, tidak
belajar dari pengalaman.
Rupa-rupanya pengalaman pertama jatuh motor itu, tidak melemahkan
semangat CikYong. Minat CikYong tetap diteruskan. Setelah habis sekolah, ayah
menyarankan CikYong ambil lesen motosikal. Pucuk dicita ulam mendatang. CikYong
lulus dengan jayanya.
Setelah CikYong menyambung pelajaran ke peringkat ketiga, CikYong
memohon jasa baik ayah untuk membelikan motosikal terpakai. Alasan yang diberi,
jarak asrama dengan tempat belajar sangat jauh. Mengenangkan susah payah anak
untuk menimba ilmu, maka ayah CikYong bersetuju. Dengan syarat, motosikal hanya
boleh digunakan di dalam kawasan tempat pengajian. CikYong bersetuju asalkan
hasrat dipenuhi. Ayah belikan motosikal terpakai dari rakan ayah di kampung.
Motosikal dihantar melalui keretapi ke stesen keretapi utama di ibukota.
Maka bermulalah kisah CikYong bersama C70 ABK1433. Atas desakan
rakan baik CikYong, tidak sampai dua minggu, janji yang telah dimenterai dengan
ayah terpaksa CikYong mungkiri. CikYong telah membawa C70 sambil rakan baik
CikYong membonceng di belakang, keluar dari kawasan pengajian. Selepas itu,
janji itu hanya tinggal sejarah.
Lumrah manusia, akan menyalahkan orang lain walhal pilihan itu
terletak pada diri sendiri. Janji yang dimenterai, ditanggung oleh yang tuan
punya diri. Mana boleh dipindahkan kepada orang lain.
Hampir semua jalan di ibukota telah CikYong lalui, bersama rakan
karib yang setia membonceng. Langkah CikYong semakin panjang. Menciluk di
jalanraya telah menjadi kebiasaan. Bersaing dengan bas-bas mini juga tidak
dapat dielakkan. Tersesat jalan juga telah biasa. CikYong dan C70
menumpang lori untuk ke bengkel juga ada, apabila C70 rosak di tengah jalan.
Di tempat pengajian, sempat lagi CikYong meminjam motosikal rakan
sepengajian. Sekadar ingin merasa menunggang motosikal selain daripada C70.
CikYong meminta jasa baik rakan yang sekuliah dengan tuan punya motosikal
Kawasaki Kips, motosikal yang boleh dikira rare dikalangan
pelajar pelajar peringkat ketiga ketika itu. Dapat juga CikYong merasa
menunggang Kawasaki Kips sekitar kawasan pengajian. Dan juga dengan motosikal
yang trending ketika itu, RXZ. Kepunyaan rakan yang sama-sama
menjalani kursus praktikal di salah sebuah syarikat di bandaraya itu.
Setelah habis pengajian, CikYong mula berkerja. C70 masih lagi
berjasa kepada CikYong untuk berulang alik ke tempat kerja. Walaupun di ketika
itu, C70 telah semakin uzur keadaannya. Suatu yang pastinya, CikYong tidak
perlu menempuh kesesakan jalanraya di ibukota. Ketika itu, motosikal adalah
kenderaan yang lebih praktikal untuk orang berkerja berbanding dengan kereta.
Di waktu itu, belum ada lari pengangkutan transit ringan seperti sekarang.
CikYong tetap memerlukan khidmat C70 sehingga ke suatu masa apabila C70
acapkali menjenguk bengkel dari ke tempat kerja. Akhirnya, CikYong akur untuk
berubah kepada memandu kereta ke tempat kerja. C70 dihantar pulang ke kampung
halaman semula. Seperti datangnya ke ibukota, pulangnya juga melalui keretapi.
Walaupun CikYong sudah tidak lagi menunggang motosikal, tetapi
minat terhadapnya masih lagi menebal di hati CikYong. Di masa terluang, CikYong
mengambil kesempatan untuk belajar dan mengambil lesen motosikal berkuasa
besar. Dengan hasrat, jika diberikan rezeki, CikYong ingin mendapatkan sebiji
motosikal berkuasa besar buat diri CikYong. Setelah beberapa tahun berkerja,
akhirnya CikYong dapat mengumpul sedikit simpanan dari hasil pendapatan. Hasil
simpanan itu CikYong gunakan untuk membeli sebuah motosikal idaman. Kawasaki
Ninja ZXR250.
Maka bermulalah episod baru CikYong bersama Ninja250. Motosikal
itu sebenarnya dikategorikan sebagai motosikal dari kumpulan pertengahan,
disebabkan cc nya hanyalah 250. Ianya tidak tergolong di dalam motosikal
berkuasa besar, yang c.c. nya 500 dan ke atas. Namun, CikYong cukup berpuashati
memandangkan saiz CikYong yang agak kecil, maka model ini sudah memadai.
CikYong menggunakan Ninja250 untuk pergi berkerja. Di hujung minggu, CikYong
akan menunggangnya ke sekitar ibukota atau ke pinggir ibukota.
Walaupun ada rakan-rakan yang menyarankan agar CikYong menyertai
kelab-kelab motosikal yang memang banyak ketika itu, tetapi CikYong kurang
berminat. CikYong lebih gemar menunggang secara solo. CikYong lebih selesa
begitu. Mungkin juga CikYong termasuk dalam individu yang introvert. Istilah
yang biasa digunakan di masa kini. Bagi CikYong, ianya bukanlah suatu kekurangan
pada diri CikYong. Ianya hanyalah kepelbagaian personaliti. Ia adalah
sunnatulllah. Pengaturan yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kehidupan di
dunia ini.
Akhirnya, kebersamaan CikYong dengan Nija250 tidak bertahan
lama juga. CikYong tidak pasti punca sebenarnya. Mungkin juga disebabkan sifat introvert
CikYong. CikYong tidak selesa apabila CikYong menjadi tumpuan orang. Di ketika
itu, lady biker tidak seramai sekarang. Maka, ke mana-mana sahaja CikYong
menunggang Ninja250, pasti ada orang sekeliling yang akan memandang. Walaupun,
CikYong memakai topi keledar full-face, yang membolehkan muka CikYong
berselindung di dalamnya. Terutamanya ketika CikYong berhenti mengisi minyak di
steten minyak. Jika CikYong hendak meletakkan Nija250 di tempat letak motosikal,
CikYong akan mengelak dari tempat letak motosikal yang dihadapan kedai makan.
CikYong tidak mahu orang-orang yang sedang makan dan lepak di dalam kedai itu
memerhatikan CikYong. Begitulah low profile nya CikYong.
CikYong juga menyedari bahawa kos penyelenggaraan motosikal berkuasa besar juga adalah agak tinggi. Ini juga merupakan sebab CikYong mengambil keputusan untuk menamatkan hobi CikYong ini. Ninja250 CikYong bertukar milik. CikYong serahkan kepada abang CikYong dengan harapan Ninja250 dapat meneruskan baktinya.
CikYong titipkan doa.
"Selamat tinggal Ninja250. Terima kasih Ninja250 diatas baktimu. Terima kasih Allah diatas rezeki dan pengalaman yang dilimpahkan kepada hambaMu ini."
p.s.: Nanti CikYong cari photo lama Ninja250. Kalau jumpa, nanti CikYong tempek di sini.
No comments:
Post a Comment